



Expositie van Iconen uit het Atelier Elisabeth
in onze kerk t/m 6 maart 2025
Zondag 26 januari jl. vond een vernissage van iconen plaats die geschilderd zijn in het Atelier Elisabeth. Dit iconenatelier bevindt zich in de kerk van Lettelbert (Gr.) en daar worden ook cursussen iconenschilderen gegeven. Na de dienst en de koffie hebben docent Johanna Kouwenhoven en cursist Bernadette van Woensel de werkwijze toegelicht. De iconen worden geschilderd in de stijl van de Prosopon-school. Deze school is modern maar baseert zich in haar iconografie en iconologie op de 15e-eeuwse Russische iconenkunst. ‘Prosopon’ (vertaald uit het oud-Grieks) betekent gezicht of gelaat. God die zijn aangezicht naar de wereld wendt. Gods prosopon (aanschijn/wezen) wordt gebruikt om de waarneembare openbaring van God aan te geven. Het licht uit een wereld dat voorbij het zichtbare gaat. De twaalf apostelen hebben het goddelijke prosopon gezien, geopenbaard in Jezus-Christus. Dit rechtvaardigt het maken van een beeltenis. De Prosopon-techniek vindt zijn oorsprong in de Byzantijnse en vroeg-Russisch Christelijke traditie.
Klik op een icoon: dan zie je de vergroting.
Iconen schilder je in drie maal zeven opvolgende trappen. Deze eenentwintig trappen kun je zien als de treden van een ladder omhoog. Van de aarde naar de hemel. Van donker naar licht.
De eerste 7 stappen staan voor het lichaam, onze stoffelijkheid en de noeste arbeid die we moeten verrichten. Deze stappen omvatten het prepareren van de plank, het maken van de voortekening, het inkrassen daarvan op de plank, het opbrengen van de bolus en het leggen van het goud.
De volgende 7 stappen staan voor de ziel. We openen de kleuren op de icoon. Symbolisch gezien staan deze stappen voor de veelkleurigheid van onze persoonlijkheid, ons karakter en onze eigen unieke creativiteit die we gebruiken in de grondkleuren van de icoon en in het oplichten en glaceren.
De laatste 7 stappen staan voor de geest. Van kennis tot Goddelijke wijsheid. Deze 7 stappen vertegenwoordigen het trainen van de geest, ons denken en het openstaan voor Goddelijke inspiratie.
In de opbouw van de icoon wordt gewerkt vanuit het donker naar de kleur. Soms wordt de hele achtergrond van bladgoud voorzien die ademend wordt opgebracht; dat wil zeggen dat de lijmlaag licht beademd wordt zodat de hechting van het bladgoud goed verloopt.
Het kleurgebruik van de icoon is vrijer dan verondersteld. Leuk detail was het te vernemen dat een rode doek over het vastgesteld aantal van drie gebouwen betekent dat de afgebeelde scene zich binnen afspeelt. Aan sommige iconen is wel een jaar gewerkt!
De iconen zullen nog t/m 6 maart te zien zijn. Voor meer informatie: www.aterlierelisabeth.nl
Informatie: Martin Rijpstra